Національна рамка кваліфікацій
Шляхи залучення роботодавців
Поетапна кваліфікаційна
та державна кваліфікаційна атестація в ПТНЗ
Шляхи залучення роботодавців
Поетапна кваліфікаційна
та державна кваліфікаційна атестація в ПТНЗ
Поетапна
кваліфікаційна атестація
В сучасних умовах в професійно-технічних навчальних закладах України
відбувається пошук прогресивних форм реалізації професійно-технічної освіти,
які пов’язані зі зміною стереотипів і застарілих поглядів та підходів до
планування навчального процесу, розробки навчальних планів і програм підготовки
кваліфікованих робітників. У той же час важливо відзначити, що значно
підвищилися вимоги до обсягу та рівня їх знань, умінь та навиків. Тому система
професійно-технічної освіти повинна запропонувати такий рівень навчання, який
відповідатиме вимогам суспільства і сучасного ринку праці. Отже планування
навчального процесу при підготовці кваліфікованих робітників є надзвичайно
важливим, так як від нього залежить їх рівень кваліфікації.
На підставі вивчення ринку праці
навчальний заклад ліцензує підготовку молоді за одиночними та інтегрованими
професіями. Ступенева освіта передбачає поступове навчання учнів за професіями,
починаючи з найнижчого кваліфікаційного рівня. Після навчання за кожним
кваліфікаційним рівнем виникає необхідність перевірки знань, умінь та навиків
учнів, присвоєння їм конкретного кваліфікаційного рівня. Цей період навчання
відноситься до проміжного контролю навчальних досягнень та рівня
кваліфікаційної атестації учнів, слухачів. Цей комплекс заходів визначається
терміном «поетапна атестація».
Нормативно-правові
документи, які регламентують проведення
поетапної кваліфікаційної
атестації:
1. Закон України "Про професійно-технічну освіту"
2. Положення про організацію навчально-виробничого процесу у
професійно-технічних навчальних закладах. Наказ Міністерства освіти і науки
України № 419 від 30 травня 2006 р. Зареєстровано в Міністерстві юстиції
України 15 червня 2006 р. за № 711/12585
3. Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння
кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту. Наказ
Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства освіти України
від 31 грудня 1998 р. № 201/469. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1
березня 1999 р. за № 124/3417
4. Постанова КМУ від 7 червня 1999 р. № 992 «Порядок надання робочих місць
для проходження учнями, слухачами професійно-технічних навчальних закладів
виробничого навчання та виробничої практики»
5. Лист МОН «Про порядок закінчення
_____-______ навчального року і проведення державних кваліфікаційної та
підсумкової атестацій у професійно - технічних навчальних закладах».
6. Положення про організацію роботи з охорони праці учасників
навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах. №563 від
01.08.2001
7. Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань
охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах,
підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затверджено наказом
Міністерством освіти і науки України від 18.04.2006 № 304.
8. Положення про навчання неповнолітніх професіям, пов'язаним з важкими
роботами і роботами з шкідливими або небезпечними умовами праці. Наказ
Державного комітету України з нагляду за охороною праці N 244 від 15.12.2003.
9. Державні стандарти професійно-технічної освіти на відповідні професії.
10. Робочі навчальні плани за професіями для певного ступеня
професійно-технічної освіти.
Нормативні
документи можна знайти у електронному вигляді на порталі професійно-технічної
освіти: http://proftekhosvita.org.ua/uk/ розділ ресурси, нормативне
забезпечення, збірник нормативних актів.
Щоб визначитись з питанням організації проведення поетапної атестації
потрібно
проаналізувати необхідні нормативні документи, обрати необхідні положення,
визначитись з термінами проведення заходів та відповідальними особами, створити
необхідні документи. На мій погляд, зручно працювати не з цілими документами, а
з конкретними витягами з них. Це дозволяє швидко отримати необхідну інформацію,
порівняти документи поміж собою та напрацювати необхідні документи.
У робочих навчальних планах на професії передбачені наступні види навчання:
1. ТВ - період теоретичного навчання. У цей час учні проходять навчання у
навчально-виробничих майстернях та на виробництві. Після закінчення семестру та
цього періоду навчання учні виконують «перевірну роботу» певного
кваліфікаційного рівня.
2. П - виробнича практика на робочих місцях. Наприкінці практики учні
виконують «кваліфікаційну пробну роботу» певного кваліфікаційного рівня.
3. Поетапна атестація – засідання державної кваліфікаційної комісії.
Приймається рішення про присвоєння певного кваліфікаційного рівня.
Кожен з цих етапів має свої особливості в організації навчально-виробничого
процесу та регламентується ця діяльність різними документами. Нижче наведені
витяги з нормативних документів, які конкретизують діяльність навчального
закладу.
«Положення про організацію
навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах».
Наказ МОНУ № 419 від 30.05.2006 р.
4. Контроль за навчально-виробничим процесом
4.1. ПТНЗ, органи управління освітою, засновники ПТНЗ організовують та
здійснюють поточний, тематичний, проміжний і вихідний контроль навчальних
досягнень учнів, слухачів, рівень їхньої кваліфікаційної атестації. Проміжний
контроль передбачає семестрові заліки, семестрову атестацію (іспити), річні
підсумкові заліки, річну атестацію (річні підсумкові іспити), проміжну
кваліфікаційну атестацію (кваліфікаційний іспит), індивідуальні завдання учням,
слухачам.
Вихідний контроль передбачає державну кваліфікаційну атестацію, яка
включає: кваліфікаційну пробну роботу, яка відповідає вимогам освітньо-кваліфікаційної
характеристики випускника ПТНЗ (далі – освітньо-кваліфікаційна характеристика)
відповідного кваліфікаційного рівня; державний кваліфікаційний іспит або захист
дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що їх замінює. Форми і періодичність
проміжного та вихідного контролю визначаються робочими навчальними планами.
Додержання зазначених у робочому навчальному плані конкретних форм
проміжного і вихідного контролю та їх періодичність є обов'язковими.
7.2. Кваліфікаційна атестація проводиться відповідно до Положення про
порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які
здобувають професійно-технічну освіту, затвердженого наказом Міністерства праці
та соціальної політики України та Міністерства освіти України від 31.12.98 №
201/469 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.03.99 за №
124/3417. 7
Час на проведення кваліфікаційної
атестації виділяється за рахунок кількості годин, відведених на
професійно-практичну підготовку.
«Положення про порядок кваліфікаційної
атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну
освіту» Наказ Міністерства праці та
соціальної політики України, Міністерства освіти України від 31.12.1998 р. №
201/469
2.Кваліфікаційна атестація є вихідним або проміжним контролем відповідно у
формі державних кваліфікаційних іспитів або кваліфікаційних іспитів на
завершальному етапі певного проміжного ступеня навчання й має на меті
встановлення готовності осіб, які здобувають професійно-технічну освіту,
самостійно виконувати комплекс робіт чи певну роботу з обраної професії,
спеціальності та спеціалізації відповідного розряду (класу, категорії).
4.Для проведення державних кваліфікаційних іспитів у навчальному закладі
створюється державна кваліфікаційна комісія
6.Склад державної кваліфікаційної комісії та зміни до нього затверджуються
наказом керівника навчального закладу, що здійснює підготовку кваліфікованих
робітників, за погодженням з відповідним регіональним органом управління
професійно-технічною освітою. Головою державної кваліфікаційної комісії
призначається представник роботодавця або замовника підготовки кваліфікованих
робітників – керівник, професіонал відповідної галузі виробництва чи сфери
послуг; заступником голови – керівник або заступник керівника навчального
закладу, членами – старший майстер (майстер) виробничого навчання, викладач з
предмету професійно-теоретичної підготовки, працівник, відповідальний за
організацію курсового професійно-технічного навчання, та інші представники
підприємства, установи, організації, де здійснюється курсове чи індивідуальне
навчання на виробництві, у сфері послуг.
Представник навчального закладу, де організується й проводиться
кваліфікаційна атестація, не може бути головою державної кваліфікаційної
комісії.
При проведенні кваліфікаційної атестації осіб з професій, спеціальностей та
спеціалізацій, пов'язаних з роботами на об'єктах з підвищеною небезпекою праці,
що перебувають під наглядом спеціально уповноважених державних органів, до
складу державних кваліфікаційних комісій включаються представники цих органів.
У разі потреби державна кваліфікаційна комісія може залучати для розгляду
питань, що стосуються її компетенції, працівників різних служб підприємств,
установ та організацій за погодженням з їхніми керівниками.
Строк повноважень державної кваліфікаційної комісії – до одного року.
7. За особами, які залучаються до роботи у складі державної кваліфікаційної
комісії, зберігається середня заробітна плата за основним місцем роботи.
8. Основними завданнями державної кваліфікаційної комісії є: проведення
засідань і прийняття рішень; додержання норм і положень нормативно-правових
актів, що встановлюють зміст і правила проведення кваліфікаційної атестації;
документальне та інформаційне забезпечення кваліфікаційної атестації.
9. Відповідно до завдань державна кваліфікаційна комісія: встановлює відповідність результатів
вихідного або проміжного контролю обсягів і рівня професійних знань, умінь та
навичок осіб вимогам державних стандартів професійно-технічної освіти; визначає,
керуючись кваліфікаційними характеристиками професій працівників або
кваліфікаційними характеристиками випускників, фактичний рівень кваліфікації й
готовності випускників навчального закладу до самостійного виконання робіт з
набутих професій, спеціальностей та спеціалізацій і присвоює відповідні розряди
(класи, категорії); готує обґрунтовані рішення й висновки;
10. Державна кваліфікаційна комісія проводить засідання в терміни,
визначені навчальними планами, розкладом проведення державних кваліфікаційних іспитів.
11. До складання державних кваліфікаційних іспитів або кваліфікаційних
іспитів допускаються особи, які пройшли відповідно повний або певного
проміжного ступеня курс навчання й мають позитивні підсумкові оцінки з усіх
навчальних предметів, виробничого навчання та практики.
12. Державні кваліфікаційні іспити включають:
кваліфікаційну пробну роботу; письмову екзаменаційну роботу (творчу роботу,
що її замінює) або дипломну роботу, проект для випускників вищого ступеня
вищого професійного училища, іншого професійно-технічного навчального закладу
третього атестаційного рівня; іспит або захист дипломної роботи, проекту в
межах вимог кваліфікаційних характеристик.
Кваліфікаційні іспити включають:
кваліфікаційну пробну роботу; іспити або заліки з предметів
професійно-теоретичної підготовки.
Порядок складання державних кваліфікаційних іспитів та кваліфікаційних
іспитів визначається Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у
професійно-технічних навчальних закладах, що затверджене наказом Міністерства
освіти України від 18.05.98 № 181, зареєстрованим Міністерством юстиції України
від 16.07.98 за № 460/2900.
Державна кваліфікаційна комісія розглядає і затверджує результати
кваліфікаційних іспитів, що проведені в навчальному закладі в процесі
проміжного контролю (поетапної атестації), осіб, які з різних причин не
завершили повного курсу навчання й достроково випускаються, та приймає рішення
про присвоєння їм кваліфікації відповідного рівня. Державна кваліфікаційна
комісія може провести для таких осіб державні кваліфікаційні іспити.
У процесі складання державних кваліфікаційних іспитів у період виконання
кваліфікаційних пробних робіт державна кваліфікаційна комісія проводить
засідання, на яких: розглядає підсумкові оцінки успішності, результати
виконання кваліфікаційної пробної роботи, виробничу характеристику, щоденник
обліку виконання навчально-виробничих робіт, письмову екзаменаційну роботу
(творчу, дипломну роботу, проект) та інші матеріали, що характеризують рівень
підготовки кожної особи, яка складає іспит; заслуховує пояснення особи про
виконання кваліфікаційної пробної роботи, письмової
екзаменаційної роботи (творчої, дипломної роботи, проекту); проводить усне
опитування особи в межах вимог кваліфікаційної характеристики професії
працівника або кваліфікаційної характеристики випускника.
20.Особам, яким по завершенні певного ступеня навчання присвоєна кваліфікація
відповідного рівня, але вони продовжують навчання в цьому ж навчальному
закладі, документи про професійно-технічну освіту не видаються.
«Про порядок закінчення
2010-2011 навчального року і проведення державних
кваліфікаційної та
підсумкової атестацій у професійно - технічних навчальних
закладах» від 08.04.11 №
1/9-252
II. Державна кваліфікаційна атестація, кваліфікаційна атестація.
Вихідний і проміжний контролі, що
передбачають відповідно державну кваліфікаційну атестацію та кваліфікаційну атестацію
на завершальному етапі певного ступеня навчання, мають на меті встановлення
готовності осіб, які здобувають професійно-технічну освіту, самостійно
виконувати комплекс робіт чи певну роботу з обраної професії, спеціальності та
спеціалізації відповідного розряду (класу, категорії).
Державна кваліфікаційна атестація,
кваліфікаційна атестація учнів, слухачів базується на вимогах державних
стандартів професійно-технічної освіти та документів, що регламентують
організацію навчально-виробничого процесу в професійно-технічних навчальних
закладах. У разі відсутності державного стандарту професійно-технічної освіти з
певної робітничої професії вихідний і проміжний контроль здійснюються
відповідно до робочого навчального плану професійно-технічного навчального
закладу, погодженого з регіональним органом управління освіти і науки.
Форми та періодичність проміжного і
вихідного контролів визначаються робочиминавчальними планами, дотримання яких є
обов'язковим.
Державна кваліфікаційна атестація, кваліфікаційна атестація учнів
здійснюється професійно-технічним навчальним закладом за участю представників
підприємств, установ, організацій-замовників підготовки робітничих кадрів після
кожного ступеня навчання та по закінченню повного курсу навчання.
За результатами державної
кваліфікаційної атестації чи кваліфікаційної атестації учням (слухачам)
присвоюється кваліфікація певного рівня з внесенням записів у відповідні
документи (протоколи засідань кваліфікаційних комісій, журнали обліку
навчальної роботи, зведені відомості, додатки до дипломів або свідоцтв про
присвоєння робітничої кваліфікації тощо).
Державна кваліфікаційна атестація включає:
кваліфікаційну пробну роботу, що відповідає вимогам
освітньо-кваліфікаційної характеристики випускника;
захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що її замінює.
Для якісної підготовки та проведення кваліфікаційної атестації керівникам
професійно-технічного навчального закладу необхідно:
укласти угоди з господарствами, підприємствами, установами і організаціями
на проходження учнями, виробничої практики з врахуванням підготовки за
інтегрованими професіями;
розробити програми виробничої практики учнів з урахуванням регіонального
компоненту. Розглянути їх на засіданнях відповідних методичних комісій,
погодити з замовниками підготовки робітничих кадрів, затвердити і довести до
відома виконавців (майстрів виробничого навчання, учнів);
створити державні кваліфікаційні комісії для проведення атестації. Склад
комісій затверджується та погоджується у відповідності до нормативно-правових
документів;
створити та затвердити графік проведення державної кваліфікаційної
атестації (кваліфікаційної атестації);
підготувати та розглянути питання
про допуск учнів до кваліфікаційної атестації
на засіданні педагогічної ради;
розробити, погодити з керівниками відповідних підрозділів підприємств,
організацій, установ - замовниками підготовки кадрів і затвердити переліки
кваліфікаційних пробних робіт. Переліки кваліфікаційних пробних робіт та їх
зміст визначаються майстром виробничого навчання, розглядаються і схвалюються
методичними комісіями, затверджуються заступником директора з
навчально-виробничої роботи професійно-технічного навчального закладу; учні,
які навчаються за суміжними та інтегрованими професіями, кваліфікаційну пробну
роботу виконують окремо з кожної професії;
забезпечити безпечне проведення робіт на виробництві під час виконання
кваліфікаційних пробних робіт;
для проведення теоретичної частини проміжної кваліфікаційної атестації
рекомендується розробити комплексні контрольні завдання відповідно до рівня
кваліфікації. Комплексні контрольні завдання (ККЗ) розробляються викладачами
професійно-теоретичної підготовки, обговорюються на засіданнях методичних
комісій та затверджуються заступником директора з навчально-виробничої роботи;
розробити та затвердити перелік тем дипломних робіт, проектів або творчих
робіт.
Теми мають відповідати змісту виробничої практики учнів, обсягу знань,
умінь та навичок, передбачених робочими навчальними програмами та
освітньо-кваліфікаційною характеристикою випускника відповідно до ступеня
професійно-технічної освіти;
організувати замовлення документів про освіту.
Критерії кваліфікаційної атестації
випускників визначаються 12-ти бальною шкалою оцінювання навчальних досягнень
учнів. Присвоєння освітньо-кваліфікаційного рівня «кваліфікований робітник»
відповідного розряду можливе за умови отримання учнем не менше чотирьох балів
за критеріями кваліфікаційної атестації.
Особі, яка опанувала курс
професійно-технічного навчання і успішно пройшла кваліфікаційну атестацію,
присвоюється освітньо-кваліфікаційний рівень «кваліфікований робітник» з
набутої професії відповідного розряду та видається свідоцтво про присвоєння
(підвищення) робітничої кваліфікації. Випускнику професійно-технічного
навчального закладу другого та третього атестаційних рівнів, якому присвоєно
освітньо-кваліфікаційний рівень «кваліфікований робітник», видається диплом.
Особі, яка не закінчила повний курс навчання у професійно-технічному
навчальному закладі другого та третього атестаційних рівнів, але за
результатами кваліфікаційної атестації їй присвоєно освітньо-кваліфікаційний
рівень «кваліфікований робітник» з набутої професії відповідного розряду,
видається свідоцтво про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації.
Загальний порядок
проведення поетапної атестації:
Згідно з робочим навчальним планом
учні навчаються професії відповідного кваліфікаційного рівня. При цьому вони
опановують теоретичні знання та практичні навички відповідно до вимог
освітньо-кваліфікаційних характеристик.
На підставі вищевказаних документів проведення поетапної атестації складається
з певних етапів.
1. Закінчення учнями певного курсу теоретичного навчання. Проведення
заліків за рахунок годин, відведених на вивчення предмету. Аналіз успішності
учнів на наявність усіх оцінок не нижче 4 балів.
2. Закінчення учнями певного курсу виробничого навчання (в майстернях або
на виробництві). Виконання перевірної роботи. Аналіз успішності учнів на
наявність оцінок не нижче 4 балів.
3. Після закінчення цього курсу учні направляються на виробничу практику.
Під час практики вони ведуть щоденники. Перед виходом на практику майстри
виробничого навчання надають учням програму практики, яка складається у
відповідності до вимог кваліфікаційної характеристики (повинен уміти).
4. Успішне проходження учнями виробничої практики.
5. Виконання кваліфікаційної пробної роботи за рахунок годин виробничої
практики.
Це передбачається детальною програмою виробничої практики
6. Засідання державної кваліфікаційної комісії з метою присвоєння учням
певного кваліфікаційного рівня за рахунок спеціально-відведених для цього годин
у робочому плані – 7 г.
Згідно з наведеним переліком
основних етапів проведення поетапної атестації педагогічні працівники та
адміністрація училища проводять необхідні заходи та оформлюють певні документи.
Для зручності в роботі та обов’язкового дотримання нормативних документів
склалась така система в роботі.
1. Заступник директора з НВР перед початком семестру складає
загальноучилищний графік професійно-практичної підготовки по семестрах. Цей
документ відображає повний цикл професійно-практичної підготовки по тижням. Я
використовую для цього основну форму робочого навчального плану (по тижнях)
Аналізуються усі поетапні атестації, державні кваліфікаційні атестації за
кожною професією. На підставі цього аналізу директор на початку календарного
року видає наказ про створення державних кваліфікаційних комісій. Склад цих
комісій погоджується з НМЦ та ДОН. Термін дії комісій – 1 рік.
2. На підставі цього графіку складається окремо загальноучилищний зведений
графік проведення поетапних атестацій. В цьому графіку можливо також відмічати
проведення перевірних робіт. Це дає можливість своєчасно розпочати роботу з
підготовки до проведення поетапної атестації.
3. Перед початком нового семестру складається графік проведення поетапних
атестації у хронологічному порядку. Він затверджується директором училища,
вивішується у методичному кабінеті.
4. За 2 тижні до проведення
перевірних робіт починається підготовка до проведення поетапної атестації:
Аналіз виконання робочих планів,
За необхідності внесення змін до розкладу занять,
Робота з майстрами та викладачами щодо оцінювання учнів, аналізу
виконання учнями усіх ЛПР, тощо, початок підготовки підсумкових відомостей,
робота по підготовці документів на виробничу практику.
5. За 3 тижні до проведення перевірочних робіт розробляється План-графік
організаційних заходів щодо проведення поетапної атестації. В ньому указані
заходи, строки, необхідні документи. Цей документ є типовим для усіх поетапних
атестації. На кожну поетапну атестацію складається аналогічний документ, тільки
проставляються конкретні дати. Він затверджується директором.
Доводиться під розпис до виконавців.
6. Подальша робота з проведення поетапної атестації проводиться згідно з
планом-графіком.
7. При розробці завдань для виконання кваліфікаційних пробних робіт для
кожної професії майстри готують Переліки кваліфікаційних пробних робіт.
В них вказується ПІБ учня, найменування роботи. Переліки на кожну професію
мають свої особливості. Так наприклад за професією «Оператор комп’ютерного
набору» завдання складається з декілька пунктів, а за професією «Слюсар-ремонтник»
один пункт розбивається на декілька. На окремі види робіт існують норми
виробітку та часу, а на окремі не існують. Усі ці питання розглядаються на
засіданнях методичних комісій. Розробляються крім Переліків КПР також завдання.
Вони об’єднують декілька пунктів переліків, вказуються норми, особливості
виконання робіт. Наприклад за професією «Штукатур» 2 р. є нормовані роботи – це
підготовка поверхонь під оштукатурення та ненормовані. Це вміння приготування розчину,
нанесення розчину на поверхню.
8. Майстри виробничого навчання, викладачі проводять необхідні заходи,
готують документи згідно з Планом-графіком.
9. Заздалегідь підготовлені теки з поетапної атестації. До їх складу
педагогічні працівники поступово додають:
витяги зі стандартів: освітньо-кваліфікаційні характеристики, критерії
кваліфікаційної атестації випускників, переліки пробних робіт;
підсумкові відомості успішності учнів на певний кваліфікаційний рівень;
детальна програма виробничої практики;
копії договорів про виробничу практику;
наказ про проходження учнями виробничої практики;
наказ про порядок і термін проведення поетапної атестації;
наказ про допуск учнів до поетапної атестації;
графік проведення поетапної атестації (консультації, проведення КПР,
засідання ДКК)
переліки кваліфікаційних пробних робіт;
графік виконання КПР;
комплексні кваліфікаційні завдання;
перелік-протокол виконання КПР
протокол засідання державної кваліфікаційної комісії;
наказ про присвоєння кваліфікаційного рівня.
7. Результати проведення поетапної атестації розглядають на педагогічній
раді.
8. Дані теки зберігаються у заступника директора з НВР. Після випуску учнів
теки здаються для зберігання (3 роки) в архів. У разі дострокового відрахування
або випуску учнів згідно з протоколом засідання державної кваліфікаційної
комісії та підсумкової відомості успішності учнів учню видається свідоцтво про
присвоєну робітничу кваліфікацію.
Особливості проведення ПА
Хочу зупинитись на деяких
принципових моментах.
По-перше, це накази на проведення перевірних робіт, кваліфікаційних пробних
робіт та проходження учнями виробничої практики. В наказах зазначаються усі
заходи, строки та відповідальні особи. Окрім нормативних документів, які
регламентують порядок проведення цих робіт важливою складовою є дотримання
вимог охорони праці учасників навчально-виробничого процесу. Аналіз нормативних
документів з цього питання вказує на необхідність акцентування обов’язків
педагогічних працівників та їх відповідальності за організацію безпечних умов
праці і навчання. Тому в накази можуть бути внесені додаткові пункти щодо
дотримання законодавства з питань охорони праці.
По-друге, це питання видачі свідоцтв про отриману робочу професію
відповідної кваліфікації. Згідно з Положенням про порядок кваліфікаційної
атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну
освіту. Наказ Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства
освіти України від 31 грудня 1998 р. № 201/469. Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 1 березня 1999 р. за № 124/3417 п.п. 14
12.Державна кваліфікаційна комісія
розглядає і затверджує результати кваліфікаційних іспитів, що проведені в
навчальному закладі в процесі проміжного контролю (поетапної атестації), осіб,
які з різних причин не завершили повного курсу навчання й достроково
випускаються, та приймає рішення про присвоєння їм кваліфікації відповідного
рівня. Державна кваліфікаційна комісія може провести для таких осіб державні
кваліфікаційні іспити.
20.Особам, яким по завершенні певного ступеня навчання присвоєна
кваліфікація відповідного рівня, але вони продовжують навчання в цьому ж
навчальному закладі, документи про професійно-технічну освіту не видаються.
Тобто після Поетапної атестації
учням не видаються свідоцтва про отриману робітничу кваліфікацію. У протоколах
засідання державної кваліфікаційної комісії поетапної атестації вилучений
стовбець винесення рішення про видачу документу про освіту.
У разі дострокового випуску або відрахування учня у протокол ДКК робиться
додаткова примітка про відрахування учня. Тоді цей протокол та підсумкова
відомість слугують підставою для отримання учнем свідоцтва про отриманий рівень
кваліфікації. У такому разі Протокол ДКК та підсумкова відомість підлягають
зберіганню протягом 50 років для
можливості надання дублікатів та різноманітних довідок. На дату
відрахування додатково оформляється
Протокол ДКК тільки на тих учнів, які відраховуються. Підписує цей протокол
державна кваліфікаційна комісія, яка створена на момент відрахування учня.
Державна кваліфікаційна атестація
Державна кваліфікаційна атестація -
завершальний етап професійно-технічного навчання.
Державна кваліфікаційна атестація має на меті
встановлення готовності осіб, які здобувають професійно-технічну освіту,
самостійно виконувати комплекс робіт чи певну роботу з обраної професії,
спеціальності та спеціалізації відповідного розряду (класу, категорії). Державна кваліфікаційна атестація учнів,
слухачів базується на вимогах державних стандартів професійно-технічної освіти
та документів, що регламентують організацію навчально-виробничого процесу в
професійно-технічних навчальних закладах. У разі відсутності державного
стандарту професійно-технічної освіти з певної робітничої професії вихідний
контроль здійснюються відповідно до робочого навчального плану
професійно-технічного навчального закладу, погодженого з регіональним органом
управління освіти і науки.
Для проведення державної кваліфікаційної
атестації у навчальному закладі створюється державна кваліфікаційна комісія або
декілька державних кваліфікаційних комісій у залежності від переліку професій,
за якими здійснюється підготовка.
Державна кваліфікаційна атестація учнів,
слухачів здійснюється професійно-технічним навчальним закладом за участю
представників підприємств, установ, організацій-замовників підготовки
робітничих кадрів по закінченню повного курсу навчання.
Державна кваліфікаційна атестація включає:
кваліфікаційну пробну роботу, яка відповідає вимогам освітньо-валіфікаційної
характеристики випускника ПТНЗ відповідного кваліфікаційного рівня; державний
кваліфікаційний іспит або захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи,
що їх замінює.
За результатами державної кваліфікаційної
атестації учням (слухачам) присвоюється кваліфікація певного рівня з внесенням
записів у відповідні документи (протоколи засідань кваліфікаційних комісій,
журнали обліку навчальної роботи, зведені відомості, додатки до дипломів або
свідоцтв про присвоєння робітничої кваліфікації тощо).
Державна
кваліфікаційна комісія
Державна кваліфікаційна комісія створюється
для проведення державних кваліфікаційних іспитів у навчальному закладі з
професій, спеціальностей та спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка,
перепідготовка та підвищення кваліфікації робітничих кадрів.
Державна кваліфікаційна комісія у своїй
діяльності керується Конституцією України, законами України "Про
освіту", "Про професійно-технічну освіту", іншими законами
України, Положненням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних
навчальних закладах, Положенням про порядок кваліфікаційної атестації та
присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту та
нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, спеціально
уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері
професійно-технічної освіти, міністерств та інших центральних органів
виконавчої влади, які стосуються предмета діяльності.
Головою державної кваліфікаційної комісії
призначається представник роботодавця або замовника підготовки кваліфікованих
робітників - керівник, професіонал відповідної галузі виробництва чи сфери
послуг. Заступником голови призначається
керівник або заступник керівника навчального закладу.
Членами комісії призначаються старший майстер
(майстер) виробничого навчання, викладач з предмету професійно-теоретичної
підготовки, працівник, відповідальний за організацію професійно-технічного
навчання, представники підприємства, установи, організації, де здійснюється
професійно-практична підготовка учнів, слухачів.
Склад державної кваліфікаційної комісії та
зміни до нього затверджуються наказом керівника навчального закладу, що
здійснює підготовку кваліфікованих робітників, за погодженням з відповідним регіональним органом управління
професійно-технічною освітою.
Представник навчального закладу, де
організується й проводиться кваліфікаційна атестація, не може бути головою
державної кваліфікаційної комісії.
Функціями Державної кваліфікаційної комісії є:
- встановлення відповідності результатів
вихідного контролю обсягів ірівня професійних знань, умінь та навичок осіб
вимогам державних стандартів професійно-технічної освіти;
- визначення фактичного рівню кваліфікації й
готовності випускників навчального закладу до самостійного виконання робіт з
набутих професій і присвоєння відповідних розрядів (класів, категорій); При
цьому кваліфікаційна комісія керується кваліфікаційними характеристиками
професій працівників або кваліфікаційними характеристиками випускників - внесення, у разі потреби, до органів
управління професійно-технічною освітою, навчальних закладів пропозицій щодо
поліпшення забезпечення та здійснення підготовки кваліфікованих робітників.
Строк повноважень державної кваліфікаційної
комісії - до одного року.
Перелік
документів для проведення державної кваліфікаційної атестації
Нормативно-правові документи:
- Конституціє України
- Закон України "Про
освіту"
- Закон України "Про
професійно-технічну освіту
- Положнення про організацію
навчально-виробничого процесу у професійно-
технічних навчальних закладах
- Положення про порядок
кваліфікаційної атестації та присвоєння
кваліфікації особам, які
здобувають професійно-технічну освіту
- Нормативно-правові акти
Кабінету Міністрів України спеціально
уповноваженого центрального
органу виконавчої влади у сфері професійно-
технічної освіти, міністерств
та інших центральних органів виконавчої
влади, які стосуються предмета
діяльності
- Державні стандарти
професійно-технічної освіти з конкретних професій
Наказ про створення кваліфікаційної комісії
для проведення державної
кваліфікаційної атестації
Наказ про допуск учнів (слухачів) до державної
кваліфікаційної
атестації
Кваліфікаційна характеристика на професію (для
кожної професії)
Освітньо-кваліфікаційна характеристика
випускника ПТНЗ
відповідного кваліфікаційного
рівня (для кожної професії)
Журнал обліку теоретичного навчання (за всі
роки навчання)
Журнал обліку виробничого навчання (за всі
роки навчання)
Протокол педагогічної ради по допуску учнів
(слухачів) до складання
державної кваліфікаційної
атестації
Зведена відомість підсумкових оцінок
успішності учнів з усіх
предметів навчального циклу
Щоденники обліку виконання учбово-виробничих
робіт (за всі етапи
виробничої практики)
Перелік кваліфікаційних пробних робіт (з кожної
професії окремо)
Перелік письмових (творчих) атестаційних робіт
Наряди на виконані кваліфікаційні пробні
роботи (з кожної професії
окремо).
Виробнича характеристика на кожного учня
(отримана від підприємств
або організацій, де учні
проходили практику).
Письмові атестаційні (творчі) роботи.
Робочі екзаменаційні листи членів державної
кваліфікаційної комісії
Протокол засідання державної кваліфікаційної
комісії з випуску учнів
Термін зберігання атестаційної документації
визначається діючими нормативними документами.
Для якісної підготовки та проведення кваліфікаційної атестації
керівникам професійно-технічного навчального закладу необхідно:
створити державні кваліфікаційні комісії для
проведення атестації.
Склад комісій затверджується та
погоджується у відповідності до нормативно-правових документів; укласти угоди з господарствами,
підприємствами, установами і організаціями на проходження учнями, виробничої
практики з врахуванням підготовки за інтегрованими професіями; розробити детальні програми виробничої
практики учнів з урахуванням регіонального компоненту. Розглянути їх на
засіданнях відповідних методичних комісій, погодити з замовниками підготовки
робітничих кадрів, затвердити і довести до відома виконавців (майстрів виробничого
навчання, учнів); скласти та затвердити
графік проведення державної кваліфікаційної атестації (кваліфікаційної
атестації); підготувати та розглянути
питання про допуск учнів до кваліфікаційної атестації (кваліфікаційної
атестації) на засіданні педагогічної ради;
розробити, погодити з керівниками відповідних підрозділів підприємств,
організацій, установ - замовниками підготовки кадрів і затвердити переліки
кваліфікаційних пробних робіт. Переліки кваліфікаційних пробних робіт та їх
зміст визначаються майстром виробничого навчання, розглядаються і схвалюються
методичними комісіями, затверджуються заступником директора з
навчально-виробничої роботи професійно-технічного навчального закладу; учні,
які навчаються за суміжними та інтегрованими професіями, кваліфікаційну пробну
роботу виконують окремо з кожної професії;
забезпечити безпечне проведення робіт на виробництві під час виконання
кваліфікаційних пробних робіт; для
проведення теоретичної частини кваліфікаційної атестації рекомендується
розробити та затвердити перелік тем письмових (творчих) атестаційних
(дипломних) робіт, проектів або творчих робіт. Теми мають відповідати змісту
виробничої практики учнів, обсягу знань, умінь та навичок, передбачених
робочими навчальними програмами та освітньо-кваліфікаційною характеристикою
випускника відповідно до ступеня професійно-технічної освіти. Розробляються
викладачами професійно-теоретичної підготовки, обговорюються на засіданнях
методичних комісій та затверджуються заступником директора з
навчально-виробничої частини;
підготувати необхідні документи (за попереднім переліком) організувати замовлення документів про
освіту.
Порядок складання державних
кваліфікаційних іспитів
Порядок складання державних
кваліфікаційних іспитів визначається Положенням про організацію
навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, що
затверджене наказом Міністерства освіти України від 18.05.98 N 181,
зареєстрованим Міністерством юстиції України від 16.07.98 за N 460/2900.
Державні кваліфікаційні іспити включають:
кваліфікаційну пробну роботу; письмову атестаційну роботу (творчу роботу,
що її замінює) або дипломну роботу;
іспит або захист дипломної роботи, проекту в межах вимог кваліфікаційних
характеристик.
При курсовій підготовці
(професійно-технічне навчання, перепідготовка, підвищення кваліфікації)
письмова екзаменаційна робота не виконується, а виконується кваліфікаційна
пробна робота, яка передбачає виконання практичних робіт на відповідному
обладнанні, інструментах, матеріалах в обсязі вимог, передбачених
кваліфікаційною характеристикою. Підготовка робітників цієї категорії
закінчується складанням випускного кваліфікаційного екзамену.
Учні вищих професійних училищ під
час завершення навчання за кваліфікаційним рівнем «молодший спеціаліст» після
виконання кваліфікаційних (пробних) робіт для одержання відповідної
кваліфікації захищають дипломний проект.
Обсяги дипломних проектів визначаються відповідними нормативними документами з
вищої освіти.
До складання державних
кваліфікаційних іспитів допускаються особи, які пройшли відповідно повний курс
навчання й мають підсумкові оцінки не нижче, ніж 4 бали з усіх навчальних
предметів, виробничого навчання та практики.
Обсяги й рівень знань, умінь та
практичних навичок осіб, які пройшли навчання з професії, спеціальності та
спеціалізації повинні відповідати вимогам кваліфікаційної характеристики
професії працівника або кваліфікаційної характеристики випускника та змісту
навчальних планів, програм.
Державні кваліфікаційні іспити
вважаються нескладеними:
у випадку браку в кваліфікаційній
пробній роботі з вини особи, яка її виконує;
при невиконанні з вини особи, яка
виконує пробну роботу, норм виробітку (часу), встановлених на виконання
кваліфікаційної пробної роботи, а також невиконанні особами встановлених
виробничих вимог та показників у період складання іспитів; якщо за результатами іспитів у особи
встановлена відсутність знань, які передбачені кваліфікаційною характеристикою
професії працівника або кваліфікаційною характеристикою випускника.
Виконання пробних кваліфікаційних
робіт проводиться безпосередньо на підприємстві, де учні, слухачі проходили
практику. Як виняток, проводиться у навчально-виробничих майстернях, на
дільницях, полігонах, навчальних господарствах та інших підрозділах професійно-технічних
навчальних закладів за умови, визначені Постановою Кабінету Міністрів від
27.08.2010 р. N 770 Про внесення змін до Порядку надання робочих місць для
проходження учнями, слухачами професійно-технічних навчальних закладів
виробничого навчання та виробничої практики п.2 абзац 6. Захист письмових
атестаційних робіт, як правило, проводиться в кабінеті спеціальної технології з
конкретної професії.
У процесі складання державних
кваліфікаційних іспитів державна кваліфікаційна комісія проводить засідання, на
яких: розглядає підсумкові оцінки успішності, результати виконання
кваліфікаційної пробної роботи або реальної творчої роботи, виробничу
характеристику, щоденник обліку виконання навчально-виробничих робіт та інші
матеріали, що характеризують рівень підготовки кожної особи, яка атестується,
визначає відповідність письмової атестаційної роботи вимогам кваліфікаційних
характеристик та умов сучасного виробництва.
Рішення державної кваліфікаційної
комісії про присвоєння особам кваліфікації відповідного рівня заносяться до
протоколу, що підписується головою і членами комісії, а також до документів про
здобуття професійно-технічної освіти.
Загальні рекомендації про
порядок виконання
письмової атестаційної
(творчої) роботи
Письмові атестаційні роботи
(дипломні роботи) виконуються на завершальному етапі навчання учнів і
передбачають: систематизацію, закріплення, розширення теоретичних і практичних
знань з професії та застосування їх при вирішенні конкретних технічних,
виробничих й інших завдань; розвиток навичок самостійної роботи й оволодіння
навичками, пов'язаними з темою проекту роботи .
Мета та завдання письмової атестаційної роботи
Учні (слухачі), які навчаються в професійно-технічних навчальних закладах
повинні вміти орієнтуватися в різних виробничих ситуаціях, бути готовими до
самостійної праці. Рівень цієї самостійності виявляється при виконанні
письмової атестаційної роботи.
Письмові атестаційні роботи виконуються з метою перевірки знань та умінь
учнів застосовувати отримані знання на виробництві. Теми письмових атестаційних
робіт або заміна їх на виготовлення виробу, іншої творчої роботи повинні
відповідати змісту виробничої практики учнів, обсягу знань, умінь і навичок,
передбачених навчальними програмами і кваліфікаційною характеристикою.
Теми атестаційних письмових робіт визначаються викладачами спеціальних
предметів з професійної підготовки разом з майстрами виробничого навчання,
розглядаються предметними методичними комісіями, затверджуються заступником
директора з навчально-виробничої роботи. Завдання видається учням до початку
виробничої практики згідно з переліком.
Завдання на виконання атестаційної письмової роботи видається учневі у
віддрукованому вигляді, з підписом викладача та затвердженням заступником
директора училища з навчально-виробничої частини. Виконанням письмових
атестаційних робіт керує викладач спеціальної технології. Кращим варіантом
контролю за виконанням письмових робіт є використання графіка, на підставі
якого здійснюються консультації та написання розділів письмової роботи.
Учні, які навчаються за
інтегрованими професіями, письмову атестаційну роботу виконують окремим
розділом з кожної професії. Рівень кваліфікації повинен відповідати рівню,
визначеному в кваліфікаційній характеристиці.
Письмові атестаційні і роботи учнів включають такі розділи: введення,
розрахунково-технологічна частина, графічна частина, охорона праці.
Виконання письмової атестаційної роботи повинно бути завершено не пізніше,
ніж за два тижні до випускних кваліфікаційних іспитів. Письмові атестаційні
роботи повинні бути здані учнями своєчасно для перевірки і рецензування
викладачем спецтехнології, але не пізніше за місяць до атестації.
При рецензуванні роботи викладач повинен враховувати:
* повноту висвітлення питань, які передбачені
завданням;
* якість оформлення розділів,
розрахунків та технологічного рішення;
* якість графічного оформлення
письмової атестаційної роботи;
* ступень самостійності при обґрунтуванні питань теми;
* логічність та чіткість викладеного матеріалу, змістовність обґрунтування.
Рецензія повинна об’єктивно відображати якість виконання письмової
атестаційної роботи. Виконані і перевірені письмові роботи зберігаються в
навчальному закладі і видаються учням для підготовки за 2-3 дні до Державної
кваліфікаційної атестації.
Термін зберігання в навчальному закладі виконаних, письмових атестаційних
робіт (дипломних проектів) - 3 роки.
Все це прописано в нормативних документах. Але не достатньо, як на
мене, висвітлено питання написання
творчої роботи.
Все, що мені вдалося знайти з цього питання:
Загальні рекомендації про
порядок виконання творчої роботи
Творча роботу замінює письмову
атестаційну роботу.
Зміст творчої роботи залежить від специфіки професійно-технічного
навчального закладу, його матеріально-технічної бази, можливостей та здібностей
виконавців.
Творча дипломна робота складається з двох частин:
• Пояснювальна записка.
• Натуральний зразок.
В якості творчої роботи учням
пропонується виготовити діючі моделі, електрифіковані стенди, муляжі, надати
винахідницькі пропозиції, новинки технологій виробництва.
В даному випадку графічна частина не
виконується.
Пояснювальна записка складається з трьох розділів: ведення, стислого опису
об’єкту, призначення, принципу дії, охорони праці.
Тому я запрошую колег разом знайти відповідь на питання: хто вирішує
питання яку роботу писати учням? Чи тільки обдаровані учні можуть виконувати
творчу роботу? Можливо створення однієї творчої роботи декількома учнями?
Загальні рекомендації про
порядок виконання пробних кваліфікаційних робіт
Пробні роботи проводиться на останньому тижні навчання. Терміни проведення
кваліфікаційних (пробних) робіт не можуть перевищувати 2 (два) дні.
Завдання на пробну роботу або
реальну творчу роботу розробляється відповідно до видів робіт, які визначені
переліками пробних кваліфікаційних робіт.
Переліки пробних кваліфікаційних робіт включають приклади робіт, які
пропонуються державним стандартом за професією, а також види робіт, які
виконували учні під час виробничої практики, що визначені детальною програмою.
Старшим майстром сумісно з
керівником виробничої практики складається калькуляція витрат матеріалів,
сировини. Кожному учню видається наряд-завдання на виконання кваліфікаційної
пробної роботи, в якому визначені норми часу, відповідно до рівня кваліфікації.
При проведенні кваліфікаційної
(пробної) роботи звертається увага на якість виконання учнем робіт, укладання в
визначені норми часу, використання учнем новітньої технології та сучасних
методів праці, організація праці та робочого місця, ступінь самостійності
виконання, додержання правил охорони праці.
ЛІТЕРАТУРА
1. Закон України "Про професійно-технічну освіту"
2. Положення про організацію навчально-виробничого процесу у
професійно-технічних навчальних закладах. Наказ Міністерства освіти і науки
України № 419 від 30 травня 2006 р. Зареєстровано в Міністерстві юстиції
України 15 червня 2006 р. за № 711/12585
3. Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння
кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту. Наказ
Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства освіти України
від 31 грудня 1998 р. № 201/469. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1
березня 1999 р. за № 124/3417
4. Постанова КМУ від 7 червня 1999 р. № 992 «Порядок надання робочих місць
для проходження учнями, слухачами професійно-технічних навчальних закладів
виробничого навчання та виробничої практики»
5. Лист МОН № 1/9-255 від 08.04.13 року
«Про порядок закінчення 2012-2013 навчального року і проведення
державних кваліфікаційної та підсумкової атестацій у професійно - технічних
навчальних закладах
6. Положення про організацію роботи з охорони праці учасників
навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах. №563 від
01.08.2001
7. Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань
охорони
праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих
Міністерству освіти і науки України, затверджено наказом Міністерством освіти і
науки України від 18.04.2006 № 304.
8. Положення про навчання неповнолітніх професіям, пов'язаним з важкими
роботами і роботами з шкідливими або небезпечними умовами праці. Наказ
Державного комітету України з нагляду за охороною праці N 244 від 15.12.2003.
9. Державні стандарти професійно-технічної освіти на відповідні професії.
10. Робочі навчальні плани за професіями для певного ступеня
професійно-технічної освіти.
11. Портал професійно-технічної освіти http://proftekhosvita.org.ua/uk/
Немає коментарів:
Дописати коментар